مشاهیر تندخوانی در جهان

مشاهیر تندخوانی جهان

تالار مشاهیر تندخوانی

تالار مشاهیر تندخوانی پر است از اسامی بزرگترین متفکران سیاسی، دانشمندان و فیلسوفان تاریخ.

این امر گواه آن است که مهارت تندخوانی به همراه توانایی درک و فراخوانی و استفاده از مطالب خواندنی نقش مهمی را در دست یابی به موفقیت ایفا می کند.

جان استورت میل

جان استورت میل، فیلسوف انگلیسی طرافدار “اصل سودمند گرایی”، در فهرست نوابغ بزرگ در ردیف ۹۰ جای دارد، او می تواند با درک و به خاطر سپردن هر صفحه فقط در یک نگاه، کتاب را مطالعه کند.

داستان “میل” بیانگر نقش انگیزه و تشویق است. در دوران جوانی، پدرش که استاد دانشگاه بود کتابی را به او داد و از او خواست که به اتاق دیگری برود و برای مدت کوتاهی کتاب را مطالعه کند و بعد از آن برگردد و درباره آنچه درک کرده است بحث و گفتگو کند.

این فشار مثبت و زیاد بر روی پسر جوان برای اینکه با تمرکز و سرعت مطالب تعیین شده را بخواند، او را ترغیب کرد تا تندخوان فوق العاده توانایی شود.

یک روش مناسب برای افزایش انگیزه در خودتان این است که همان تمرینی را که پدر جان استورت میل به او محول کرد انجام دهید.

می توانید آنچه را که آموخته اید با یکی از دوستان خود مورد بحث قرار دهید.

رئیس جمهور، فرانکلین دی روزولت

مشاهیر تندخوانی

روزولت یکی از سریعترین و مشتاق ترین خواننده ها در میان رهبران دنیا است. طبق گزارشات و اخبار، او می توانست یک پاراگراف را با یک نگاه اجمالی بخواند و اغلب اوقات یک کتاب را در یک نوبت به اتمام می رسانید.

او از قرار معلوم با سرعت متوسط و معمولی شروع به کار کرد و تصمیم گرفت سرعتش را بهبود ببخشد.

برای نخستین گام، او مدت زمان مکث خود را به چهار کلمه در هر مکث و سپس به شش و هشت کلمه در هر مکث افزایش داد.

روزولت پس از آن، هر بار، خواند دو خط را تمرین می کرد و سپس به صورت زیگزاگ با مطالعه پاراگراف های کوچک با حرکات چشم به سمت پایین صفحه حرکت می کرد.

روش او کاملا شبیه روش تند خوان های برجسته دنیاست.

پروفسور سی لوول لیس

پروفسور لیس، رئیس گروه سخنرانی دانشگاه یوتا در دهه ۱۹۵۰ بود و بدون اینکه خودش اطلاع داشته باشد، سرعت مطالعه او الهام بخش یکی از پیشرفت های عمده در این زمینه بود.

یکی از دانشجویان جوان پروفسور، “اوولین وود”، مقاله ای ۸۰ صفحه ای را به او داد و از پروفسور خواست که آن را سر فرصت و در اوقات بیکاری مطالعه کند و بعدا مقاله را به او برگرداند.

با کمال تعجب دید که پروفسور مقاله را از او گرفت و در کمتر از ده دقیقه آن را مطالعه کرد و در حالی که آن دختر بهت زده نشسته بود، به آن مقاله نمره داد و به او برگرداند.

اوولین وود که بعد ها یکی از شخصیت های مهم مکتب مطالعه پویا شد، بیان می کند که پروفسور لیس واقعا مقاله اش را مطالعه کرده بود و در صحبت های بعدی با پروفسور متوجه شد که او نه تنها با مباحثی که در مقاله نوشته بود به طور کامل آشنایی داشت

بلکه به خوبی تمام اشتباهات و ایرادات مقاله او را می دانست!

با فرض اینکه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه در هر صفحه وجود داشت پروفسور لیس با سرعت تقریبی ۲۵۰۰ کلمه در دقیقه مقاله او را خوانده و به طور کامل آن را درک کرده بود.

این موضوع اوولین را بر آن داشت تا در این زمینه به طور کامل تحقیقاتی انجام دهد.

او بعدها در دانشگاه یوتا به تدریس تکنیک های مطالعه پرداخت و موسسه مطالعه پویای خود را بنیان نهاد.

رئیس جمهور جان اف کندی

مشاهیر تندخوانی

جان اف کندی شاید یکی از مشهورترین تندخوان های جهان است. این موضوع به این خاطر است که او در زمان مبارزات انتخاباتی بر هوش و توانایی ذهنیش اصرار ورزید و همگان می دانستند که او در ابتدا خواننده ای معمولی بود و سرعتی تقریبا ۲۸۴ کلمه در دقیقه داشت و تکنیک های تندخوانی را مورد مطالعه قرار داده بود.

برای همه آشکار شد که او روی این مهارت کار کرد تا اینکه به سرعت ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه رسید.

او همچنین توانایی مطالعه در انواع مختلف سرعت را توسعه بخشید و انعطاف پذیری فوق العاده ای را برای تغییر دادن سرعت در انواع مختلف مطالبی که هر روز ملزم به خواندن آنها بود، بدست آورد.

سین آدام

سین آدام، رکورد دار تندخوانی دنیا، مانند بسیاری دیگر، از سطح یک خواننده متوسط آغاز کرد.

داستان “سین” در خور ملاحظه بیشتری است از این حث که در دوران کودکی مشکلات جدی بینایی داشت و به منظور بهبود بخشیدن دید کلی، سیستم بینایی اش را سالها مورد بررسی قرار داد که سرانجام با پافشاری فوق العاده و از خود گذشتگی به این مهم دست یافت.

همین که چشم هایش با انعطاف بیشتری عمل کردند، سین آدام در سال ۱۹۸۲ شروع به افزایش سرعت مطالعه خود کرد و در حال حاضر با سرعت فوق العاده ۳۸۵۰ کلمه در دقیقه رکورد دار دنیاست.

گزارش های موسسه یادگیری آلفا در اروپا نشان می دهد که او آمادگی رویارویی با تمام رقبای خود را دارد و تاکنون این سطح را به سرعت چشمگیر ۴۵۵۰ کلمه در دقیقه گسترش داده است.

واندا نورث

واندا نورث که اکنون رتبه سوم را در دنیا دارد، زمانی که ریاست مجمع بین المللی یادگیری سریع را بعهده داشت، به تند خوانی علاقه مند شد.

برای رئیس چنین سازمانی چه کاری بهتر از سرعت بخشیدن به سرعت مطالعه است؟

واندا این کار را با تمرین تمام تکنیک هایی که در این کتاب شرح داده شده است، انجام داد و در مدت خیلی کوتاهی به راحتی توانست به سرعت ۳۰۰۰ کلمه در دقیقه برسد.

نکته جالبی که در مورد واندا مطرح می شود این است که او سالها با سرعتی که نرمال و طبیعی بوده و از نظر او طبیعی و تغییرناپذیر بوده مطالعه می کرده است.

هنگامی که به امکان افزایش سرعتش پی برد بی نهایت هیجان زده شد.

او عادت های برگشتن به عقب و واپس نگری را کاهش داد و سرعت حرکات چشم را افزایش داده و طول مکث هایش را گسترش داد. بعد از هفت دقیقه سرعتش را از ۲۰۰ به ۴۰۰ کلمه در دقیقه افزایش داد.

واکنش او به این پیشرفت سریع، تا به امروز نیز موجب تعجب اوست چراکه شور و هیجان او آمیخته با خشمی شدید بود. واندا ناگهان دریافت که در طول این ۲۱ سال می توانسته دو برابر این مقدار و با درک موثرتری مطالعه کند یا می توانسته دقیقا همان مقدار را مطالعه کند و یک سال زمان اضافی بیاورد و با دوستان به سفر و سیر و سیاحت و خوشگذرانی بپردازد.

واندا همچنین متوجه شد که برخلاف انتظار، می تواند مطالب را با سرعت پنج یا ده برابر سرعت نمونه خوان متوسط، نمونه خوانی کند و در عین حال اشتباهات کمتری انجام دهد.

با ایمان و باور عالی تکنیک های مطالعه فوق سرعت را تمرین کنید تا به سطح او و یا فراتر برسید.

مرجع:

کتاب تندخوانی پیشرفته نوشته پروفسور تونی بوزان

5 2 رای ها
به مقاله امتیاز دهید!
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وحید
میهمان
2 ماه قبل

سلام
یه نتیجه ساده که میشه از این نوشته گرفت
اینه که همیشه افراد بزرگ و تاثیرگزار اهل مطالعه و یادگیری هستن.
پیروز باشید